Ongelukkig op het werk?
Zo vind je een oplossing!

ongelukkig op het werk

Hoe weet je wanneer je ongelukkig bent op het werk?

Wij komen in onze coaching sessies, workshops en trainingen vaak in contact met mensen die niet zo gelukkig zijn met hun job of met leidinggevenden die aangeven dat hun medewerkers niet meer hun enthousiaste zelf zijn.

De verzuchtingen van een slechte dag hoeven heus niet zoveel te zeggen als aspecten die duidelijk maken dat het einde verhaal in zicht is. In dit artikel vind je de 10 belangrijkste signalen die aantonen wanneer een akelig gevoel niet gewoon een uiting is van “eens een slechte dag hebben”.

Leestip: “10 tekenen dat je ongelukkig bent op het werk

 

Wat zijn de onderliggende oorzaken zijn van dat ongelukkige gevoel op het werk en – belangrijker nog – wat kan je er aan doen? Onze Chief Happiness, Griet Deca, helpt je alvast op weg:

Wat kan de oorzaak zijn van het slechte gevoel?

1. Een mismatch tussen jouw persoonlijke waarden en de bedrijfscultuur van de organisatie waarin je werkt

Onze economie evolueert meer en meer naar een purpose driven economy: naast de financiële motor gaat het ook om waardengedreven aspecten. Deze waarden worden vaak vertaald vanuit een visie en een missie. We ontmoeten ze vaak in prachtige letters op de muren van de vergaderzalen. Organisaties die een DNA-oefening doen om hun waarden te identificeren en werkelijk te laten leven, evolueren vaak van het bedrijf dat ze waren tot een heel andere organisatie. Herken jij jezelf nog wel in die nieuwe realiteit? Indien wel, feestje! Indien niet, hoe ga je dan om met de mismatch die ontstaan is tussen jouw persoonlijke waarden en de bedrijfscultuur? Deze vraag houdt heel wat medewerkers wakker ’s nachts.

2. Omgevingsfactoren

Niet enkel de bedrijfscultuur kan ons parten spelen, maar ook de werkomgeving. We zitten vaak in een werkrealiteit waarin het moeilijk is om de focus te vinden en te houden. Even vaak worden we geconfronteerd met overprikkeling terwijl anderen het gevoel hebben dat hun job een langgerekte oefening in verveling is.

Ook voor wie veelvuldig thuiswerkt, kunnen de omgevingsfactoren leiden tot heel wat stress. In tegenstelling tot wat we vaak denken, brengt thuiswerk niet altijd het verhoopte evenwicht tussen werk- en privéleven. Ook qua ergonomie en afleiding evenaart thuiswerk slechts zelden het beloofde land.

3. Werkdruk en prestaties versus overmatige negatieve stress.

Stress ontstaat niet enkel door omgevingsfactoren, maar ook door de werkdruk of zelfs de perceptie ervan. Wanneer je perfectionistisch bent, dreigt er vaak zoveel druk te ontstaan dat de productiviteit en de prestaties eronder leiden. Een negatieve stressspiraal is het logische gevolg. Negatieve stress op de werkvloer knipt ons emotioneel lontje korter en korter waardoor we niet enkel onszelf gemakkelijk verwijten maken, maar ook onze collega’s.

Leestips:
– Ontdek in dit artikel hoe je negatieve stress kan herkennen.
– Overmatige en langdurige druk (maakt niet uit wie of wat die veroorzaakt) kan uiteindelijk leiden tot een burn-out. Je leest er hier meer over.

4. Uitdagende relationele omstandigheden

Het relationele aspect kan ons helpen om tot rust te komen en stoom af te laten. Even vaak zijn onze professionele relaties ook bron van frustratie en irritatie. Vooral teams die niet regelmatig fysiek samen komen zijn best extra waakzaam voor de zogenaamde team-out (waarbij collega’s de voeling verliezen met elkaar, hun leidinggevende en hun organisatie). Waar relaties moeizaam verlopen, infiltreert wantrouwen gemakkelijk en dit meestal zonder dat we het opmerken.

Leestips:
– Lees hier meer over hoe het vele (verplichte) thuiswerk en de remote samenwerking tot uitdagingen kan leiden.
– Of hoe een negatieve spiraal van minder teamoverleg, minder verbondenheid en minder spontane babbels tot een team-out kan leiden

Hoe pak je deze pijnpunten aan?

1. Maak het onbespreekbare bespreekbaar

Meer dan ooit hebben we vandaag nood aan empathische leidinggevenden die samen met hun team het onbespreekbare bespreekbaar maken. Dit is bijzonder moeilijk als je enkel focust op resultaten en de relaties onderwaardeert. Het is zelfs onmogelijk als je je niet kan inbeelden hoe de ander zich voelt. Tryangle pleit al langer voor het ondersteunen van de leidinggevenden in hun futureproof skillset. Infoflash: de toekomst begint … vandaag!

2. Optimaliseer de werkomgeving

Door de impact van omgevingsfactoren te beseffen en te begrijpen wat energie geeft ipv neemt, kan je er ook bewust mee aan de slag gaan. Deze uitdaging is een heuse gedeelde verantwoordelijkheid waarbij elke medewerker dient aan te geven wat goed loopt op dit vlak en wat minder vlot gaat. Ook de preventieadviseur kan hierin een cruciale rol spelen, liefst samen met de leidinggevende en – why not?! – eventueel ook de Chief Happiness Officer.

Leestips:
– Lees hier enkele tips over hoe je van je digistress afraakt door te deconnecteren en bewuster om te gaan met digitale communicatiemiddelen.
– Ontdek hoe je met de ideale work/life blend jouw verschillende rollen als medewerker, partner, ouder, vriend(in) beter kan indelen.
– Vermijd deze happiness killers.

3. Blijf langdurige negatieve stress de baas

Niet enkel qua omgeving staan we samen sterk, maar ook op vlak van stresspreventie kiezen we best voor een harmonieus samenspel. Als jij een kei wil worden in stressmanagement, wacht dan niet tot je helemaal opgebrand bent, maar ga preventief te werk met jouw eigen welzijn. Praat erover met je collega’s, leidinggevende en indien nodig én mogelijk met vertrouwenspersonen. Niets zo sterk als negatieve stress voorkomen! Hou je batterijen in de gaten en neem tijdig actie. Zorg goed voor jezelf en maak gebruik van positieve coping mechanismen om voldoende te recupereren na stresspieken.

Leestips:
– Werk aan je welzijn en boost je fysieke veerkracht. Je vind héél wat tips gebundeld in dit artikel. Je kan ook dit e-book downloaden met 11 concrete tips voor meer welzijn of een webinar bekijken over hoe je beter kan leren omgaan met stress.
Zet in op een positieve en sterke mindset en pak piekeren, angst en negativiteit aan met de tips in dit artikel.

4. Werk aan de connectie

Een Afrikaans spreekwoord luidt als volgt: “Ga alleen als je snel wil gaan. Als je ver wil gaan, ga samen.” Dat is in onze werkrealiteit niet anders. Zeker op momenten van stress en onzekerheid, kunnen collega’s elkaar ontzettend helpen. Op voorwaarde dat de connectie goed zit. In teams die drijven op constructieve communicatie, psychologische veiligheid en vertrouwen, zien we de veerkracht én het werkgeluk boomen. Leidinggevenden die begrijpen dat zij ten dienste staan van hun ploegmaats (in plaats van omgekeerd), zien niet enkel een optimale verbondenheid, maar zien ook de productiviteit en de resultaten in stijgende lijn gaan. Waar mensen werken vanuit verbondenheid, wint iedereen. Hoog tijd dus om te werken aan een gezonde communicatiecultuur waarin feedback bijdraagt aan vertrouwen en connectie!

 Leestips:
Verbeter je communicatie.
– Sleutel aan het werkplezier en de positieve werksfeer en besteed aandacht aan het bouwen van een sterke tribe en het geven van complimenten.
– Werk aan empathisch leiderschap of aan het vertrouwen in je team of neem voldoende maatregelen om een team-out te vermijden.

Aan de slag

Kriebelt het om aan de slag te gaan met jouw eigen werkgeluk en/of dat van je collega’s?

 

Dan kan je hier ons gratis e-book downloaden met 7 tips voor meer werkgeluk.
Of scoor hier onze tweede editie met 10 extra tips.

 

duopack werkgeluk

Wil je een stevige literaire update over werkgeluk, dan kan je op deze webshop het duo-boekenpakket
“Van Welvaart naar Werkgeluk” + “Werken aan Werkgeluk”
op de kop tikken.

 

TryangleOntdek hoe we bij Tryangle alles in het werk zetten om organisaties en medewerkers te ondersteunen voor meer welzijn en geluk op het werk via onze website, volg ons op Linkedin om niets te missen over de allerlaatste nieuwtjes en freebies, of neem contact met ons op om eens van gedachten te wisselen hoe we jou, jouw team of jouw organisatie kunnen helpen.

You might be interested in …