Zo creëer je onderling vertrouwen bij thuiswerk

 

Van thuiswerk en samenwerken op afstand maak je een succes zodra er onderling vertrouwen is. Hoe stap je als leidinggevende nu af van controle gedrag of  het gevoel dat je als werknemer gecontroleerd wordt? Met deze vier tips creëer je meer onderling vertrouwen bij thuiswerk.

In onze vorige blog las je hoe mentale uitdagingen rond thuiswerk, samenwerken op afstand en digitale vergaderingen in een uitzonderlijke stroomversnelling komen. Leidinggevenden en medewerkers lijken de weg kwijt als het gaat om (informele) communicatie. Het non-verbale wordt ontzettend overschat en kwaliteitsvolle communicatiemomenten smelten als sneeuw voor de zon. De roep naar meer (informeel) contact op de werkvloer is enorm groot. Terwijl er nooit eerder zo weinig wordt gesproken over koetjes, kalfjes en hoe we ons echt voelen. Wat kunnen leidinggevenden en teamverantwoordelijken dan wel doen om een uitweg te vinden uit deze patstelling?

Vier concrete tips om meer vertrouwen te geven en krijgen bij thuiswerk

1. Focus op wat echt relevant is

Mindset is alles. Kies er dan ook voor om je groeimindset in te zetten: Je kan je altijd blijven ontwikkelen zolang je focust op wat echt relevant is. En dat is niet de haperende techniek, het feit dat we thuis zitten en elkaar niet kunnen zien, of eender welk ander “probleem”. Gebruik je creativiteit en bedenk oplossingen. Overleg met anderen en verzamel ideeën. Trial, error en bijsturen waar nodig. Waarom blijven hangen in schermtijd? Een telefoontje is vaak even efficiënt en biedt bovendien de kans om er een heuse walk & talk van te maken.

2. Stop pretending

Hoe voel jij je? Niet de oppervlakkige vraag met een sociaal-wenselijk antwoord, maar het echte oprechte spul. De good vibes mogen gedeeld worden, maar zijn ook de minder mooie emoties welkom? Stop pretending!

(Zelf)leiderschap is durven toegeven en benoemen van kwetsbaarheid. In authentiek leiderschap toon je immers aan je medewerkers dat er ruimte is voor het feit dat het even wat moeilijker gaat. Schep de gelegenheid voor anderen om aan te geven waar ze tegenaan lopen en creëer eveneens ruimte om elkaar te helpen of goede raad te bieden. Koppel dit aan een sprankeltje positiviteit en met waardering voor wat wél goed gaat en je geeft jezelf en je team wat nuance én motivatie om er toch samen voor te blijven gaan.

3. Kies voor futureproof leadership: dynamic subordination

Wat de moderne leider in het spanningsveld van uitdagende tijden kan helpen is de “dynamic subordination”, een principe dat al jaar en dag dienst doet bij de Navy SEALs. Dynamic subordination is gericht op flexibel leiderschap waarbij de omstandigheden bepalen wie wanneer de leiding neemt. Als iemand sterk is in bepaalde aspecten, waarom zou je dan niet naast de taken op dat vlak ook de verantwoordelijkheid naar die collega delegeren? Op die manier versterk je de teamwerking.

4. Vermijd de valkuil van vals vertrouwen

Veel leidinggevenden geven aan dat ze hun medewerkers compleet vertrouwen, maar de medewerkers zelf hebben totaal niet hetzelfde gevoel. Menig thuiswerker voelt zich enorm schuldig wanneer ze snel even de was insteken of de kinderen helpen. Daardoor voelen ze zich vaak verplicht om dit aan het eind van de werkdag te compenseren. Of zitten zo volledig gevangen in back to back meetings dat er geen tijd overblijft voor een broodnodige (lunch)pauze. Met overmatige werkdruk en onnodige stress tot gevolg. Als je dit als leidinggevende wil aanpakken is feedback vragen je beste vriend. Stel dingen in vraag in plaats van ergens van uit te gaan.

Artikel van Griet Deca voor Allanta vzw.

You might be interested in …