10 tekenen dat je ongelukkig bent
op je werk

 

Wanneer je in Google een zin begint te typen om iets op te zoeken, dan krijg je enkele automatische suggesties op basis van de woorden waarop het vaakst gezocht wordt. Jammer genoeg is de realiteit niet zo rooskleurig wanneer we het hebben over hoe mensen zich voelen op hun werk.

Hoe weet je wanneer je ongelukkig bent op het werk? Hoe maak je het onderscheid tussen een slechte dag en de conclusie dat er echt iets niet snor zit en dat het tijd is om actie te ondernemen? Goeie vraag!

Het antwoord begint bij jezelf en jouw energiebalans. Als je merkt dat het niet loopt zoals jij nodig hebt om gelukkig te zijn op én buiten het werk, moet je vooral durven kijken naar wat je zelf kan veranderen. Misschien kan je enkele wijzingen in je jobinhoud bespreken met je leidinggevende. Of als jij de leidinggevende bent, moet je misschien je teamsamenstelling durven herbekijken. Misschien is het zelfs tijd om uit te kijken naar een andere job… Feit: in de gouden kooi blijven zitten van een job die je ongelukkig maakt, is geen duurzame optie. Je zal er op termijn immers ziek van worden.

Wij komen in onze coaching sessies, workshops en trainingen vaak in contact met mensen die niet zo gelukkig zijn in hun job. De verzuchtingen van een slechte dag hoeven heus niet zoveel te zeggen als aspecten waaraan moet of kan gesleuteld worden of in het slechtste geval duidelijk maken dat het einde verhaal in zicht is. Hierbij delen we de belangrijkste signalen die sterk doen vermoeden dat het niet gewoon een uiting is van “eens een mindere dag hebben”.

1. Je vertoont uitstelgedrag

Je hebt echt je uiterste best gedaan, maar op één of andere manier kom je er niet toe om echt vooruitgang te maken met je taken. Of je begint aan je opdracht op het laatst mogelijke moment, wanneer het hoogdringend is geworden, waardoor je maar een halfslachtig resultaat aflevert.

Velen zien uitstelgedrag als een persoonlijk falen. Maar eigenlijk is het een belangrijk waarschuwingssignaal dat aantoont dat je niet zo gelukkig bent in je werk. Indien alles snor zit, ga je immers de zwaarste uitdagingen met plezier aan. Echter, wanneer relatief eenvoudige taken een heuse opdracht worden, dan is er vaak meer aan de hand.

2. Op zondag begin je met piekeren over het feit dat het morgen maandag is

Je slaapt zelden goed op zondagnacht. Je maakt je zorgen over hoe het er weer aan toe zal gaan wanneer je morgen op het werk aankomt. Je job is stresserend en op maandagochtend moet je je als het ware in het harnas hijsen om alles te kunnen incasseren.

Een van de ergste dingen aan je ongelukkig voelen op het werk, is dat het gevoel overloopt naar je vrije tijd en de andere domeinen in je leven. Als je een slechte dag hebt gehad op het werk, dan is het moeilijk om huiswaarts te keren en een fantastische avond te hebben. Als je een rotweek hebt gehad, dan is het best lastig om een fijn, relaxed en zorgenvrij weekend te hebben.

3. Je bent competitief als het op salaris en jobtitels aankomt

Je houdt niet zozeer van je job, maar je focust je vooral op het riante salaris dat je ervoor krijgt, en de bijkomende voordelen. Weten dat iemand met een gelijkaardige functie dan jijzelf meer loon krijgt, of gepromoveerd wordt, vreet aan je.

Wanneer we niet tevreden zijn met de inhoud van onze job, dan komen andere aspecten meer op de voorgrond en worden we daar tevens gevoeliger aan. Daar is een eenvoudige reden voor: Wanneer het werk zelf je niet de zingeving geeft die je zoekt, of het gevoel geeft dat je iets bereikt, dan willen we iets anders in ruil. En dan komen elementen zoals verloning, extra-legale voordelen en promotie in het vizier. Of het een goede lange termijn strategie is om zwaar betaald te worden om een super vervelende en stresserende job uit te voeren waar je je totaal niet gelukkig bij voelt, laten we hier even in het midden..

4. Je hebt geen zin meer om je collega’s te helpen

Jouw collega heeft een probleem, maar jij hebt niet echt zin om hem een handje te helpen. Waarom zou je ook?

We halen er graag de resultaten bij van een interessant psychologisch onderzoek. Aan het begin van de studie werden deelnemers in een goed of een slecht humeur gebracht. Nadien werden ze gevraagd om naar een andere kamer te gaan waar het experiment zou verder gezet worden. In de gang vond het echte experiment echter plaats. De deelnemers liepen voorbij een man die een grote doos vasthield en die duidelijk moeite had om een deur te openen. De prangende vraag: zouden de deelnemers de man helpen? Het experiment toonde duidelijk aan dat mensen in een slecht humeur beduidend minder behulpzaam zijn. Iedereen kan natuurlijk eens een slechte dag hebben. Maar als je dagenlang in een slecht humeur verkeert, is het een signaal om je situatie eens te evalueren.

5. De werkdag lijkt eindeloos te zijn

Het eerste wat je ’s ochtends doet, is uitrekenen hoeveel uren je nog moet presteren voor je weer naar huis mag of die pc weer mag dichtklappen.

Wie goed op zijn plek zit, geeft meestal aan dat de tijd voorbij vliegt. Als de tijd als een slak voorbij kruipt, kan je je afvragen hoe leuk of uitdagend je je takenpakket echt vindt. Trouwens, het aftellen naar wanneer je ein-de-lijk naar huis mag, zal – oh ironie! – de dag nog langer laten aanvoelen.

6. Je hebt geen vrienden op het werk

Vrienden op het werk? Het zijn toch allemaal eikels.

Gallup kwam tot een interessante conclusie in hun onderzoek rond engagement op het werk: één van de belangrijkste voorspellers voor een geluksgevoel op het werk is het hebben van minstens één dichte vriend(in) op het werk. Gelijkgestemde mensen met een gezamenlijk doel en de motivatie om ervoor te gaan, ervaren doorgaans een gevoel van verbinding en samenhorigheid. Als je totaal geen connectie hebt met geen énkele collega, is het maar de vraag of deze omgeving wel zo geschikt is voor jou…

7. Je trekt het je niet meer aan. Je geeft nergens meer om.

Eender wat er aan de hand is op je werk, of er nu iets positiefs of iets negatiefs gebeurt met je opdracht, je klant, je collega’s, de prestaties van het team,… het doet je allemaal niet zoveel meer.

Wanneer je je ongelukkig voelt op het werk, dan ben je eigenlijk vooral met jezelf bezig. Je engagement en je betrokkenheid met wat er op de werkplek gebeurt, zijn verdwenen als sneeuw voor de zon.

8. Kleine dingen irriteren je enorm

Je ergert je mateloos en buiten proportie aan de kleinste dingen. Iemand die een beetje teveel plaats inneemt op de parking, iemand die de laatste koffie neemt zonder een nieuwe pot klaar te zetten, iemand in het bureau naast jou die iets te luid aan het bellen is, … Alles is super irritant!

Wanneer je niet goed in je vel zit, dan heb je minder veerkracht, weerbaarheid en relativeringsvermogen omtrent kleine dingetjes die ‘fout’ lopen. Je bent lichtgeraakt en dito ontvlambaar. De kleinste dingen werken op je zenuwen. Een belangrijk signaal dat er iets niet goed zit, meestal duidelijker voor de omgeving dan voor de geïrriteerde persoon zelf.

9. Je bent achterdochtig over de motieven van anderen

Eender wat iemand aan het doen is, jouw eerste gedachte is “waar is die mee bezig?”. Goed of slecht, groots of klein, elke beslissing en elke actie die je collega’s ondernemen, worden in een negatieve context geplaatst.

Verschillende studies hebben uitgewezen dat we meer achterdocht hebben wanneer we ons ongelukkig voelen. In plaats van het leven door een roze bril te zien, hebben we nu een grijs exemplaar op onze neus en bedenken we voor elke actie vooral negatieve motieven.

10. Je vertoont fysieke symptomen.

Je lijdt aan slapeloosheid, je hebt vaak last van hoofdlijn, je energieniveau is beneden alle peil, je spieren zijn gespannen, …

Onderzoek toont aan dat wanneer je niet goed in je vel zit op het werk, je meer en duidelijker last krijgt van fysieke stresssymptomen. De fysieke signalen zijn een belangrijk alarmbelletje dat je onder te veel stress of onder teveel druk staat.

(Gebaseerd op een artikel van onze internationale partner in Happiness@work – Woohoo Inc.)

 

Wat kan je eraan doen?

Hoe buig je dat ongelukkig gevoel weer om in een meer positieve werkervaring? Het goede nieuws is dat er heel wat mogelijk is, want je kan echt wel werken aan werkgeluk!

Leestip: Ontdek in dit artikel meer over de onderliggende oorzaken voor een ongelukkig gevoel op het werk, net als enkele concrete oplossingen voor meer werkgeluk.

Werken aan werktevredenheid, werkplezier en werkgeluk doe je door duidelijk te krijgen welke aspecten voor jou belangrijk zijn om je goed te kunnen voelen en ook in gesprek te gaan met je leidinggevende of HR verantwoordelijke over wat jij nodig hebt. Als de balans negatief uitvalt betekent het niet noodzakelijk dat je de handdoek meteen maar in de ring moet gooien en op zoek moet naar een andere job. Je zou ervan versteld kunnen staan wat je kan bereiken door in samenspraak met jouw leidinggevende op zoek te gaan naar de win-win. Het is trouwens niet een oefening die je slechts één keer maakt, maar waar je regelmatig afcheckt of alles nog snor zit, want mensen en omstandigheden staan natuurlijk niet stil.

Tryangle heeft een piramidemodel ontwikkeld dat alle belangrijke thema’s groepeert die mee bepalen hoe goed je je in je vel kan voelen op het werk, en die je prestaties een positieve boost kunnen geven:

  • Job satisfaction: Met een goede basis kom je al héél ver: ben je (nog steeds) tevreden met de functionele aspecten van jouw job en jouw werkomgeving?
  • Connection: een sterke communicatie met je leidinggevende en een goede samenwerking met collega’s,
  • Mindset: kunnen werken in een organisatie met een positieve bedrijfscultuur maar ook zelf bouwen aan een positieve/groei mindset,
  • Well-being: bewust sleutelen aan je fysieke en mentale welzijn,
  • Talent & Engagement: je talenten zinvol kunnen inzetten waardoor je ideaal gemotiveerd wordt

 

Gedeelde verantwoordelijkheid

Als medewerker kan je ten eerste al heel veel zelf doen om de aspecten uit de werkgeluk piramide te versterken. Enerzijds door je bewust te zijn van het scala aan mogelijke aspecten, maar ook door het besef dat je daar voor jezelf ook heel wat impact op hebt (bijvoorbeeld door voldoende voor je eigen welzijn te zorgen, initiatieven te ondernemen voor beter contact met je collega’s,…). Daarnaast kan je natuurlijk ook één en ander aankaarten met je collega’s, leidinggevende of je HR verantwoordelijke, want ook de organisatie heeft er baat bij om jou te ondersteunen.  Wij roepen bedrijven en leidinggevenden ook op om te werken aan een duurzaam well-being of werkgeluk beleid om een goede voedingsbodem te bieden voor gezonde, gemotiveerde, gelukkige en productieve werknemers.

Aan de slag

Kriebelt het om aan de slag te gaan met jouw eigen werkgeluk en/of dat van je collega’s?

  • Download hier een gratis e-book met 7 tips voor meer werkgeluk. Of scoor hier onze tweede editie met 10 extra tips.
  • Neem regelmatig een kijkje op onze happiness at work blog, die staat bol van de inspiratie en concrete tips voor meer welzijn en geluk op het werk, zowel voor individuele medewerkers als voor HR professionals en leidinggevenden.
  • Ontdek hoe we bij Tryangle alles in het werk zetten om organisaties en medewerkers te ondersteunen voor meer welzijn en geluk op het werk via onze website, volg ons op LinkedIn om niets te missen over de allerlaatste nieuwtjes en freebies, of neem contact met ons op om eens van gedachten te wisselen hoe we jou, jouw team of jouw organisatie kunnen helpen.

 

You might be interested in …