Doet je brein pijn?
Boost je mentale veerkracht

mentale veerkracht

 

We voelen ons allemaal af en toe wel eens nerveus, druk, gejaagd of gespannen. Dit hoort bij het scala aan normale en gezonde emoties. Wanneer de balans echter omslaat en het piekeren, de prikkelbaarheid en de onrust niet langer enkel sporadisch voorkomen, dan kan dit stilaan transformeren in een overheersende angst en stress die je mentale en fysieke gezondheid ernstig kunnen bedreigen.

Door tijdig in te grijpen en een negatieve spiraal te voorkomen, kan je op een gezonde manier met stress om (leren) gaan. Stress en angst kan bestrijden door je veerkracht met behulp van fysieke coping mechanismen te verhogen. Maar ook je mentale veerkracht kan je een heuse boost geven.

Mindset

De Amerikaanse psychologe Carol S. Dweck ontdekte dat onze denkstijl een enorme impact heeft op hoe we de wereld bekijken en interpreteren. Of iemand een statische mindset of eerder een groei gerichte mindset heeft bepaalt mee hoe veerkrachtig we omgaan met uitdagingen, verandering, fouten en stress. Gelukkig kunnen we dankzij de neuroplasticiteit van ons brein en met behulp van de juiste tools en inzichten onze mindset laten transformeren naar die setting die meer positiviteit en meer welzijn oplevert. In dit blogartikel vertellen we je meer over het verschil tussen een statische mindset en een groeimindset.

Geef je brein rust

Wist je dat we onze grijze cellen niet optimaal gebruiken? We weten nog altijd niet alles over het brein, maar dat er een impact is door de nieuwe technologische ontwikkelingen is een feit. Onze hersenen raken stilaan overweldigd en overprikkeld door al die informatie en connectiviteit. In dit artikel ontdek je drie tips om beter voor je brein te zorgen.

Voel je je vermoeid en vind je het niet evident om te focussen? Malen er afmattende gedachten door je hoofd? Vind je het moeilijk om in slaap te vallen? Schiet je ‘s nachts wakker en malen er dan honderden gedachten in je hoofd? Hoog tijd om je gepieker een flinke STOP toe te roepen! Maar hoe pak je dat aan in de praktijk? Ontdek hier allerlei tips.

Tips om angst te bestrijden

Wanneer er zich zoveel veranderingen voordoen in onze omgeving kunnen we het gevoel hebben te controle te zullen verliezen. Of worden we zo ver buiten onze comfortzone gedreven dat we angstig worden en stress ons bijvoorbeeld kan verlammen of doen wegvluchten. Onze Australische collega, Dr. Jenny Brockis, geeft in haar blogartikel 5 sterke tips mee om angst aan te pakken.

We zetten ze hier alvast even kort op een rijtje.

  1. Aanvaarding
    Angst en nervositeit maken deel uit van het scala van onze emoties en het is normaal dat we dit allemaal wel eens voelen. Inzien dat het normaal is kan helpen om er niet helemaal door overweldigd te raken.
  2. Laat het ongemakkelijk gevoel toe 
    Soms moeten we nu eenmaal voelen wat er te voelen valt, zelfs als het gaat om iets wat ons pijn doet of ons ongemakkelijk laat voelen. Eens je dit laat gebeuren, kan je weer een lichter gevoel ervaren. Er weerstand tegen bieden kan er net voor zorgen dat het groter wordt en het negatieve gevoel langer aanhoudt.
    Mindfulness heeft een bewezen impact om stress te verlichten en de volumeknop te regelen op het (vaak negatieve) geratel in je. Daardoor kan je weer helderheid vinden in je gedachten, en wordt het makkelijker om te bedenken wat je volgende stap kan zijn.
  3. Bewaak je perspectief
    Heb je al ontdekt wat voor een verhalen je brein allemaal kan bedenken? Het kan gebeurtenissen uit het verleden of mogelijke scenario’s uit de toekomst opblazen en overdrijven tot grote catastrofes, zonder dat deze zich echt voordoen. Wanneer je gedachten een loopje met je nemen, dan wordt het tijd om even wat afstand te nemen, je gedachten te observeren en je af te vragen of jouw hoofd je wel de waarheid vertelt. Wanneer we focussen op wat écht waarschijnlijk is en niet àlle mogelijke doemscenario’s even zwaar laten doorwegen, kunnen we pijn en angst helpen verminderen.
  4. Manage je gewoonten
    Gebruik gezonde gewoonten en routines in je voordeel. Denk maar aan het moment wanneer je een to do van je lijstje kan schrappen. Het dopamine shot dat we krijgen als beloning maakt ons blij en motiveert ons om het gedrag verder te herhalen. Als je meer beloningshormonen door je lijf wil laten gieren, bekijk dan je dagplanning en incorporeer bewust positieve elementen die je zelfvertrouwen kunnen boosten. Daarmee laad je je mentale batterijen op en werk je aan een buffer, aan veerkracht om met uitdagingen aan te gaan.
  5. Wees jezelf 
    Stop met het proberen voldoen aan de verwachtingen van anderen. Stop met focussen op ‘taken’ en besteed meer aandacht aan wat je plezier geeft. Neem nu tijd voor een korte pauze, om even te rusten, om even te resetten met een koffiepauze, een wandeling of een dutje. Spendeer tijd met je partner, je kinderen, je vrienden. Laat het allemaal even zijn, wees creatief of speels. Wees jezelf.

Mindfulness op het werk

Ook in onze hedendaagse werkrealiteit kan het nuttig zijn bewust te zijn van we zeggen en schrijven en op welke manier we dat doen. En dan nog kan je overvallen worden door een stevige portie stress. Hoe mindfulness op de werkvloer je kan helpen om daar gezond mee om te gaan lees je in deze blog.

Tryangle wil betekenisvolle impact en een positieve gedragsverandering creëren om welzijn, werkgeluk en levenskwaliteit op de werkvloer te verbeteren. Een van onze trainers licht alvast een tipje van de sluier hoe het er aan toe gaat tijdens één van onze in-company trainingen rond ‘introductie tot mindful werken‘.

mindful werkenIn de training “Introductie tot mindful werken” ontdek je hoe Mindfulness rust in je hoofd kan brengen. Stress krijgt geen kans meer en je leeft meer in het nu. Je ontdekt hoe je mindful kunt eten, bewegen én werken. Verbeter je communicatie, ga beter om met stress en verhoog je draagkracht tijdens je werkdag.”

 

e-learning - mindful werken

 

In de E-learning reeks ‘mindful werken’ kunnen deelnemers zelf op hun eigen tempo de principes van mindfulness ontdekken en ze leren toepassen in de eigen werkomgeving. Deze cursus bestaat uit 7 modules die elk een ander aspect van mindful werken belichten.

 

 

Welzijnsinterventies

Besteed aandacht aan het welzijn en de (mentale) veerkracht van medewerkers of teamleden door ook op de werkvloer welzijnsinterventies aan te bieden. Dat kan bij Tryangle al vanaf een heel laagdrempelige en budgetvriendelijke manier, zowel online (via webinars, digitale workshops of een e-learning traject) als offline (zoals met dagtrainingen, workshops en keynotes):

Mentale prestaties zijn de sleutel tot succes, maar ook tot de kwaliteit van ons leven. In de (digitale) welzijnsworkshop ‘verbeter je brein, versterk je focus’ ontdekken deelnemers hoe het geheugen werkt, waarom multitasking niet werkt en hoe maximale focus de werkefficiëntie gevoelig verhoogt. Een absolute aanrader voor iedereen die moeite heeft met timemanagement, prioriteiten stellen en de juiste keuzes maken.

Versterk je brein verbeter je geheugen

In de training “versterk je brein, verbeter je geheugen” krijg je heel wat nuttige tips vanuit de breinwetenschap om jouw denken en werken efficiënter en minder belastend te maken. Ontdek hoe je geheugen werkt, waarom multitasking niet werkt en leer hoe je maximaal kan focussen waardoor je werkefficiëntie gevoelig verhoogt. Een absolute aanrader voor iedereen die moeite heeft met timemanagement, prioriteiten stellen en de juiste keuzes maken.

 

 

Stress en burn-out voorkomen

Ontdek ook de training rond “stress en burn-out voorkomen”. Kom meer te weten over het effect van langdurige negatieve stress en de spontane reacties van ons lichaam op stress. We onderzoeken de verschillende fases in een burn-outproces en geven tips om burn-out te voorkomen en te genezen. Door middel van oefening en experiment ontdek je hoe je je veerkracht kan verhogen, hoe je stress kan voorkomen en opvangen en hoe je werkelijk tot rust kan komen.

 

Piekeren is een regelrechte energievreter die de veerkracht en focus kan ondermijnen. In een webinar of gelijknamige workshop ‘de piekerstop‘ leren deelnemers in 4 stappen hoe ze vat kunnen krijgen het gepieker en het een flinke STOP toe te roepen. Een doe-sessie waarin theorie en oefeningen elkaar vlot afwisselen waardoor je de praktische tips & tricks nog dezelfde avond kan toepassen.

Zoals je ziet, zijn er heel wat mogelijkheden om je af te helpen van je breinpijn. Aan jou om er vooral mee aan de slag te gaan zodat jijzelf (en/of je medewerkers) comfortabeler, energieker en met meer focus door het leven kunnen.

Ondek ook de andere welzijns- en werkgeluk thema’s in de Tryangle piramide van werkgeluk.

 

You might be interested in …