Op 1 maart is het nationale complimentendag! De ideale gelegenheid om het belang van waardering extra in de kijker te zetten, zeker ook op de werkvloer. Tryangle gelooft trouwens dat er meer dan één dag per jaar nodig is om in te zetten op appreciatie en dat het maar beter duurzaam kan verweven worden in de bedrijfscultuur.
De vraag is natuurlijk hoe pak je dat aan en hoe zorg je voor meer positiviteit in je bedrijfscultuur?
Positieve bedrijfscultuur
Er zijn qua organisatiecultuur heel wat kleine en grote ingrepen mogelijk die een impact hebben op het moreel en de motivatie van werknemers. We hadden het in onze blog eerder al over hoe vriendelijkheid en Random Acts of Kindness een belangrijke sleutel kunnen zijn voor meer positieve emoties en interacties op de werkvloer, die op hun beurt ook de bedrijfsresultaten zullen verbeteren. Maar ook waardering speelt een significante rol. Complimenten zijn niet alleen leuk om te geven en te krijgen, maar ook erg relevant binnen de werkcontext omdat onderzoek aantoont dat werknemers die zich gewaardeerd voelen optimaler functioneren en betere resultaten halen.
Wist je trouwens dat je appreciatie tonen dubbele winst genereert? Niet enkel de ontvanger krijgt een goed gevoel, maar ook de persoon die het oprechte compliment deelt produceert meer gelukshormonen. Everybody happy dus! Helaas lijkt niet iedereen dat al begrepen te hebben. Recente data in België becijferden immers dat 1 op 3 werknemers het gevoel heeft dat zijn leidinggevende hun bijdrage op het werk helemaal niet waardeert. Er is dus duidelijk nog ruimte voor verbetering met pure winst voor zowel medewerker, leidinggevende als organisatie.
Thank, talk, celebrate
Gallup en Workhuman onderzochten de voordelen en impact van waardering, erkenning en verbondenheid en kwamen tot de conclusie dat het gaat om menselijke kernbehoeften en dat organisaties die daaraan tegemoetkomen beter gedijen.
Hoe kan je erkenning en appreciatie binnen jouw bedrijfscultuur nog beter verankeren?
Een cultuur van appreciatie wordt enerzijds in gang gezet door leidinggevenden die tijd, ruimte en aandacht krijgen en nemen voor dergelijke mensgerichte aspecten van hun rol. Terzelfdertijd geven leidinggevenden met een focus op waardering en connectie ook het goede voorbeeld en sijpelt het zo door naar de teams op de vloer en worden collega’s eveneens aangemoedigd hun waardering voor elkaar uit te spreken.
Hier zijn enkele mogelijke manieren en ideeën voor managers en leidinggevenden om (nog meer) met waardering aan de slag te gaan:
1. Dankjewel
Het lijkt een simpele basisformule maar we zien nog dagelijks dat in heel wat organisaties of teams dit eenvoudige fundament over het hoofd gezien wordt: “dank je wel” zeggen. Het uiten van deze woorden is een zeer makkelijke en effectieve manier om waardering te tonen en werknemers en collega’s het gevoel te geven dat hun werk er toe doet en dat we het fijn vinden dat ze ons ergens mee helpen.
In de “druk druk druk” modus van onze VUCA of BANI wereld en de mix met de wildgroei van communicatie platformen waarop we ondertussen met elkaar in interactie gaan, durft de short talk en de get to the point attitude al eens de bovenhand nemen, maar een (proactieve) dankjewel kan wonderen doen!
2. Aandacht voor successen en leeropportuniteiten
Vaak zijn we heel erg bedreven in het benoemen van wat slecht gaat en de ‘fouten’ op te sporen. Het maakt een enorm verschil wanneer organisaties en teams de focus verschuiven: Door er bijvoorbeeld een gewoonte van te maken om ook sowieso te benoemen wat WEL al goed gaat en een psychologisch veilige cultuur te installeren die ‘fouten’ aanziet voor wat ze werkelijk zijn: leeropportuniteiten.
Of zoals Socrates het verwoordde: The Secret of Change Is to Focus All of Your Energy, Not on Fighting the Old, But on Building the New.
3. Celebrate!
Successen en mijlpalen vieren en medewerkers op uiteenlopende manieren belonen voor hun bijdragen en prestaties is een al zeer gekende en toegepaste manier van waarderen binnen organisaties. Dat kan gaan om verloningssystemen en bonussen, maar ook heel wat organisaties grijpen naar kleine en grote attenties naar aanleiding van speciale gelegenheden of naar leuke teamactiviteiten, feestjes, borrels, lunches of etentjes.
Wij doen graag een warme oproep om dit sowieso te blijven doen, maar waar mogelijk ook aan te vullen met andere opties zoals
- out of the box denken en nieuwe en creatieve ideetjes (zoals bijvoorbeeld een handgeschreven kaartje om iemand goede moed te wensen voor een moeilijke presentatie of een leuke post-it op de computer van die collega die net een groot project afrondde)
- zeker de kleinere succes-stappen of persoonlijke mijlpalen niet te vergeten;
- de inspiratie en input van de eigen medewerkers te laten spreken!
4. Groeien en ontwikkelen
Medewerkers helpen groeien en ruimte maken voor hun (professionele) ontwikkeling is eveneens een vorm van waardering. Stel eens de vraag aan jouw medewerker waar hun interesse ligt, waar zouden zij nog beter in willen zijn? En dat mag verder gaan dan een 1 op 1 werkgerelateerde business skill.
Meer en meer bedrijven beseffen dat de menselijke ondersteuning het echte verschil maakt. Droomt iemand van het opstarten van een bijberoep, maar komt die persoon te kort op vlak van boekhoudkundige kennis? Waarom die collega eens niet uitnodigen om samen met jullie boekhouder te sparren bijvoorbeeld. Zo help je een verschil te maken en daar is het ons toch allemaal om te doen?! We zien dat mensen die zich werkelijk ondersteund voelen, op en buiten het werk, bijzonder loyaal worden en echte merkambassadeurs zijn.
5. Complimenten
Een magische formule voor waardering is het oprechte, persoonlijke compliment. Stap af van de algemene “good job” of “looking good” vermelding en maak appreciatie extra persoonlijk. Ga (h)erkennen welke individuele sterktes en bijdragen iemand geleverd heeft en geef een specifieke toelichting over wat je opgemerkt hebt. Benoem welk effect iets had op jezelf, de klant of het team!
Dit laat niet alleen zien dat je aandacht hebt voor de details van het gedane werk maar ook dat je nog meer ziet dan welke inspanning er geleverd werd. Wanneer je de impact verduidelijk die iemands job of bijdrage heeft in het grotere geheel, speelt dit ook weer in op de zingeving en voldoening die medewerkers ervaren.
6. Zorg dragen voor elkaar
Goed voor je personeel zorgen is ook een aspect van waardering. Investeren in het (mentale) welzijn van medewerkers is daar een onderdeel van.
Empathie en medeleven tonen als leidinggevende is hier alvast een laagdrempelige component. Wanneer werknemers moeilijke tijden doormaken, of het nu persoonlijk of werkgerelateerd is, vertelt dit hen dat je de mens achter de functie ziet en oprecht geeft om hun welzijn.
7. Persoonlijke aandacht
Attention is the modern currency. Geld heeft zeker zijn waarde, maar in deze drukbezette tijden is tijd en aandacht één van de mooiste dingen geworden die je iemand kan schenken. Erkenning en waardering gaan ook in de werkcontext hand in hand met persoonlijke aandacht. Gerichte (constructieve) feedback krijgen, betrokken worden bij beslissingen die hun werk beïnvloeden, en actief informeren en luisteren naar de feedback of zorgen van medewerkers zijn stuk voor stuk manieren die laten zien dat hun werk en hun mening gewaardeerd wordt en draagt bij aan vertrouwen en loyaliteit.
De mens achter de functietitel beter leren kennen is trouwens een verderzetting van die persoonlijke aandacht. Door als leidinggevende of collega net iets meer te weten dan een voornaam en een functietitel, maar ook gesprekken te hebben over diens achtergrond, hobby’s en interesses, dierbaren en huisdieren,… zal men zich meer gezien en gewaardeerd voelen.
De impact van positiviteit
Het mag duidelijk zijn: positiviteit werkt! Alleen moeten we daar bewust mee aan de slag en zeker wanneer we onder druk staan, durft dat moeilijk zijn. Ons stressbrein ziet immers vooral wat er niet (goed) is en dreigt vooral te spreken in negatieve termen. Wees je ook daar bewust van en kies preventief voor voldoende (lees: meer) positieve woorden en uitingen.
En mocht je echt niets positiefs kunnen bedenken, dan hebben we deze ultieme tip voor jou: het woord dat je zoekt, is “dank u”.
Op zoek naar inspiratie om meer “kindness” in je organisatiecultuur in te bouwen ?
Bekijk deze korte inspiratievideo met Kim Hilgert over de voordelen en impact die “kindness” op de werkvloer kan hebben op je bedrijfscultuur.
Onderzoek uit de positieve psychologie beschrijft uitvoerig welke effecten vriendelijkheid, waardering, altruïsme en dankbaarheid kunnen hebben op onze mentale én fysieke gezondheid.
Ook een werkomgeving waar collega’s vriendelijk, respectvol en ondersteunend met elkaar omgaan zorgt voor een positieve, stimulerende cultuur waarin medewerkers meer werkplezier ervaren, en gelukkiger en productiever zijn.
Het toepassen van “Random Acts of Kindness” is alvast één van de mogelijke sleutels waarmee je in elke omgeving op een heel laagdrempelige manier aan de slag kan om een positieve en vriendelijke bedrijfscultuur te creëren. Lees alles over hoe je dit aanpakt in dit blogartikel of scoor heel wat ideeën voor Random Acts of Kindness op de werkvloer in deze inspiratiegids.
Wil je gericht, concreet en relatief snel inzetten op (welzijn) en werkgeluk in jouw organisatie?
Maak gebruik van een interne werkgeluk ambassadeur!