Een positieve bedrijfscultuur met behulp van Random Acts of Kindness

Wat zijn Random Acts of Kindness?

De uitdrukking (vaak vertaald als “willekeurige daden van vriendelijkheid”) werd vermoedelijk bedacht door Anne Herbert in Californië in 1982, toen ze “beoefen willekeurige vriendelijkheid en zinloze daden van schoonheid” op een placemat in een restaurant. Ze publiceerde er een boek over in 1993 (“Random Kindness & Senseless Acts of Beauty”) en het omvat zo alles wat iemand uit pure welwillendheid, om iemand anders te helpen, zonder er zelf een duidelijke of onmiddellijke beloning in ruil voor te willen.

Vriendelijkheid op de werkvloer

Wanneer je dit gedrag vertaalt naar een bedrijfscultuur, kom je al snel uit bij een positieve, stimulerende werkomgeving waarin collega’s vriendelijk, respectvol en ondersteunend met elkaar omgaan en waar waarden zoals vertrouwen, behulpzaamheid en waardering door iedereen gedragen worden.

Onderzoek uit de positieve psychologie beschrijft uitvoerig welke effecten deze aspecten kunnen hebben op onze mentale én fysieke gezondheid. Ook in een werkcontext spelen natuurlijk dezelfde effecten, waardoor medewerkers meer werkplezier ervaren en gelukkiger (en productiever) zijn.

Hoewel “top-down” waardering en erkenning (en een daarbij horend beloningsbeleid of recognition strategy) vanuit HR, het management team of leidinggevenden natuurlijk een belangrijke bijdrage leveren aan een positieve bedrijfscultuur, verkennen we in dit blogartikel voornamelijk het effect van en de sleutels voor een bredere “peer-to-peer” aanpak, namelijk hoe collega’s positief met elkaar kunnen omgaan, los van elke eventuele hiërarchie.

De voordelen van “kindness”

Het toepassen van Random Acts of Kindness leidt tot een indrukwekkende reeks van positieve effecten:

Het is leuk om te doen en het zorgt voor een aangenamere werksfeer. Wist je trouwens dat zowel gever als ontvanger een positieve boost krijgen? Iedereen wint dus. Daarenboven versterkt het de sociale verbinding tussen collega’s en is het ook enorm aanstekelijk!

Volgens psycholoog Jonathan Haidt kan eenvoudigweg getuige zijn van een Random Act of Kindness iemand aanzetten om iets gelijkaardig te doen. Hij beschrijft het gevoel dat men hierbij kan ervaren als opgetogenheid: “Een warm gevoel in de borst, een gevoel van expansie in het hart, een toegenomen verlangen om te helpen, en een toegenomen gevoel van verbondenheid met anderen”.

De positieve psychologie bulkt van de cijfers die weergeven hoe een focus op positieve emoties sleutels zijn voor nog meer optimisme en geluk, een verbeterde mentale en zelfs fysieke gezondheid.

Deze positieve spiraal zet zich nog verder door de effecten op de werktevredenheid, motivatie, engagement en werkgeluk van medewerkers maar ook op de retentie, het verloop en het employer brand omdat de organisatie gewoon een leuke en aantrekkelijke plek is om te werken en te blijven. Dat dit dan ook de bedrijfsresultaten ten goede komt, is een logisch gevolg.

Cijfers?

Lezers die zich graag laten inspireren door concrete cijfers laten we niet op hun honger zitten

Gallup concludeerde in 2022 dat werknemers die lof en waardering krijgen van hun collega’s zich sterker verbonden voelen met de bedrijfscultuur.

Een global culture report onthulde in 2022 daarnaast dat bedrijven 12x meer kans hebben om het goed te doen wanneer werknemers zich verbonden voelen. Ook voor retentie en verloop constateerden ze frappante cijfers: Voor werknemers die sterke banden ontwikkelen met collega’s is het 11x meer waarschijnlijk dat ze nog minstens een jaar bij hun organisatie zullen blijven en 3x hoger dat ze nog drie jaar blijven. Werknemers die geen positieve werknemerservaring hebben of zich niet verbonden en gewaardeerd voelen op het werk, zijn net 3x meer geneigd om de organisatie binnen drie jaar te verlaten.

Ook Gallup en Workhuman becijferden de effecten van een “thank, talk, celebrate” strategie.

Zowel waardering uiten als krijgen heeft positieve impact, aangezien:

Wie waardering geeft, is
– 2x meer geneigd om zich sterk geëngageerd te voelen op het werk
– 3x meer geneigd om zich gelukkig te voelen
– 3x meer geneigd aan te geven dat het werk betekenisvol en zinvol is
– 3x meer geneigd om te denken dat leidinggevenden hun werk appreciëren

Wie waardering ontvangt, is
– eveneens 2x meer geneigd om zich sterk geëngageerd te voelen op het werk
– zelfs 4x meer geneigd om zich gelukkig te voelen
– ook 3x meer geneigd aan te geven dat het werk betekenisvol en zinvol is
– zelfs 4x meer geneigd om te denken dat leidinggevenden hun werk appreciëren

Wanneer er wekelijkse check-ins zijn waar medewerkers die met elkaar bespreken hoe het gaat, is deze groep 2x meer geneigd om een toekomstig groeipad voor zichzelf te zien in de organisatie, een gevoel van zingeving te ervaren, te voelen dat men er bij hoort, maar meer vertrouwen te hebben in hun leidinggevende.

 

En wanneer daarnaast aandacht besteed wordt aan successen en (zowel bedrijfs-gerelateerde als persoonlijke) mijlpalen
– voelen medewerkers zich 3x meer geconnecteerd tot de organisatiecultuur;
– hebben ze 3x meer het gevoel dat de organisatie echt geeft om hun welzijn;
– is het 30% waarschijnlijker dat ze binnen 5 jaar nog voor dezelfde organisatie willen werken.

Hoe pak je het aan?

Ben je overtuigd dat Kindness een belangrijke sleutel kan zijn om je bedrijfscultuur een positieve boost te geven? Wil je er mee aan de slag, maar weet je niet goed waar te beginnen?

Dan geven we je graag deze 7 tips mee:

  1. Zet een eerste stap

Start ergens en laat het vandaar verder groeien. Begin bijvoorbeeld bij de basis componenten zoals eenvoudigweg dankjewel zeggen, vriendelijk elkaar begroeten met een warme glimlach, interesse tonen in elkaar en elkaars welzijn. Het mogen dooddoeners lijken, maar je zou verbaasd staan in hoeveel organisaties of teams dit helaas niet de norm is of hoe snel werkdruk of onverwachte issues dergelijke basisinteracties naar de achtergrond kunnen doen verdwijnen.

  1. Inhaken op themadagen

Grijp gerust initiatieven aan zoals “de week van de appreciatie”, “complimentendag”, “de Week van het Werkgeluk” of “dag van de RAOK” om awareness te genereren, maar denk ook zeker na over hoe je nadien het verder kan laten leven.

  1. Tijd voor sociale interacties

Zorg dat medewerkers de tijd en ruimte krijgen om aan RAOK te doen. In sommige organisaties ligt er nog steeds enorm veel nadruk het feit dat “werktijd” 100% efficiënt of productief moet zijn, waarbij men vergeet dat sociale interacties net tot veerkracht en creativiteit leiden en op termijn tot een nog hogere productiviteit.

  1. Sneeuwbaleffect

Het is belangrijk dat dergelijke initiatieven vanuit HR, het management of de leidinggevenden actief geïnitieerd en aangemoedigd worden. Door bijvoorbeeld het onderwerp op de agenda te zetten, zelf voorstellen te doen of input te vragen, budget te voorzien, … Breng de bal aan het rollen en vergroot de initiatieven uit die al gebeuren. Benoem ze, praat er over op het intranet, in meetings of chatgroepjes, geef de genomen acties een podium of een wall of fame,… Zorg vooral voor foto’s en indien mogelijk zelfs video’s die intern flink onder de aandacht mogen komen. 

  1. Lead by example

Daarnaast is natuurlijk het eigen gedrag van leidinggevenden en managers ook een sterke stimulerende factor. Wanneer zij zich bijvoorbeeld niet verschuilen achter een druk-druk-druk verhaal maar zelf actief deelnemen aan de RAOK geven ze natuurlijk een duidelijk en aanmoedigend signaal aan andere medewerkers.

  1. Extra inspiratie

 

Download hier een inspiratiegids met maar liefst 60 concrete ideeën voor Random Acts of Kindness op de werkvloer.

 

 

  1. Mix it up

Variatie is de sleutel! De impact van een bepaald initiatief kan na een tijdje verminderen wanneer je telkens hetzelfde doet. Tevens kunnen RAOK voor steeds dezelfde personen ertoe leiden dat anderen zich buitengesloten voelen. Wees dus alert voor favoritisme en vermijd routine, wees creatief en varieer. Of zoals de term het zelf stelt: maak het vooral zo “random” mogelijk!

 

7 steps for creating kindness in the workplace

Wie zich graag verder wil laten inspireren door een concreet stappenplan, verwijzen we graag door naar deze boeiende download van de Random Acts of Kindness Foundation, waarin een actieplan wordt uiteengezet met zeven belangrijke ingrediënten voor een positieve en vriendelijke cultuur waar mensen elke dag het beste van zichzelf kunnen geven.

LEESTIP: Ontdek 5 symptomen van een toxische bedrijfscultuur en hoe ermee om te gaan in dit blogartikel.

LEESTIP: Chief Happiness Griet Deca geeft leidinggevenden die toxische omgevingen willen helpen voorkomen nog extra tips in dit blogartikel.

LEESTIP: Boost je positieve bedrijfscultuur met behulp van erkenning en appreciatie?

Wil je gericht, concreet en relatief snel inzetten op (welzijn) en werkgeluk in jouw organisatie? 

Maak gebruik van een interne werkgeluk ambassadeur!

Corporate Well-Being and Happiness at Work Ambassador Training
Opleiding Corporate Well-Being and Happiness at Work Ambassador (mei 2024 in Vlaams-Brabant)
Deze driedaagse opleiding biedt een sterk kader met de wetenschappelijke basisprincipes en alle relevante theoretische kennis, best practices en praktische tools om dit thema op de agenda te zetten en levend te houden in jouw organisatie. Tevens stel je al meteen een eigen plan van aanpak op om toe te passen in je eigen werkcontext.
Goed om weten
(!) Schrijf je tijdig in en scoor een vroegboekkorting.

Wil je inzetten op een positieve en mensgerichte bedrijfscultuur?
Check dan zeker ons aanbod!

Op basis van ons eigen piramidemodel maken we organisaties bewust van de componenten, opportuniteiten en ROI van welzijn en geluk op het werk. 
We reiken oplossingen aan voor zowel organisaties als leidinggevenden en individuele medewerkers omdat we overtuigd zijn van de gedeelde verantwoordelijkheid van de werkgever én de werknemer. We ontwikkelen steeds interventies op maat van de bedrijfscultuur en volgens de prioriteiten en de noden van de organisatie. 
Benieuwd hoe wij jou kunnen helpen?
Ontdek onze diensten of thema’s of download onze folder.

You might be interested in …