Tips voor leidinggevenden die toxische werkomgevingen willen helpen voorkomen

In dit blogartikel kon je al meer lezen over de symptomen waaraan je een toxische organisatiecultuur kan herkennen. Het is duidelijk dat toxische werkomgevingen negatieve effecten kunnen hebben op de mentale en fysieke gezondheid van werknemers, en kunnen leiden tot verhoogde verloop en verminderde productiviteit.

Leidinggevenden spelen een belangrijke rol bij het voorkomen van een toxische werkcultuur. Daarom geven we nog enkele extra tips voor leidinggevenden om een gezonde en respectvolle werkomgeving te creëren:

1. Stel duidelijke verwachtingen en communiceer ze helder: zorg ervoor dat je teamleden weten wat van hen verwacht wordt en hoe ze beoordeeld worden.

2. Moedig open communicatie aan: stimuleer medewerkers om oprecht en respectvol te communiceren, zowel met elkaar als met leidinggevenden.

3. Stel grenzen en handhaaf ze: wees duidelijk over gedragsregels en zorg dat iedereen deze volgt, inclusief leidinggevenden.

4. Bevorder diversiteit en inclusiviteit: creëer een werkomgeving waarin iedereen zich welkom en geaccepteerd voelt, ongeacht leeftijd, ras, geslacht, seksuele oriëntatie of achtergrond. Maak vooral bespreekbaar wat ieder in zijn of haar eigenheid nodig heeft om zich goed te kunnen voelen.

5. Promoot een gezonde werk-privé balans: zorg dat medewerkers de tijd hebben om te ontspannen en te herstellen, en voorkom overmatige werkdruk. Hou de vinger aan de pols om een goede inschatting van de werkdruk te kunnen maken en geef zelf het goede voorbeeld door niet altijd “aan” te staan.

6. Wees transparant en toegankelijk: wees open en eerlijk in je communicatie en maak het makkelijk voor werknemers om met jou te communiceren. Het is niet omdat je fysiek aanwezig bent op de werkvloer, dat medewerkers geen drempel ervaren om je aan te spreken wanneer je bijvoorbeeld (voortdurend) in meeting bentof heel de tijd heftig op je klavier tokkelt. Zorg niet enkel voor voldoende aanwezigheid, maar vooral ook voor een gemakkelijke aanspreekbaarheid.

7. Luister naar feedback: wees open voor kritiek en feedback en maak verbeteringen waar nodig. Vraag door wanneer je feedback krijgt zodat de collega die zich uit zich ook geapprecieerd voelt en jij goed kan checken of je het goed begrepen hebt.

8. Waardeer en beloon je medewerkers: toon appreciatie en respect voor het werk dat wordt uitgevoerd en geef hen de erkenning die ze verdienen.

9. Stel een anti-pestbeleid op: zorg dat er heldere richtlijnen zijn voor het voorkomen en aanpakken van intimidatie, pesten of discriminatie. Mensen die gewenst gedrag stellen, moeten dat ook weten dus spreek niet enkel aan op ongewenst gedrag, maar geef vooral ook complimenten wanneer je gewenst gedrag opmerkt.

10. Lead by example: als leidinggevenden een positieve en respectvolle houding aannemen, zijn medewerkers meer geneigd om dit ook te volgen. Wanneer het management team en leidinggevenden zelf open, eerlijk en kwetsbaar zijn, en bijvoorbeeld laten zien dat fouten maken vooral kansen biedt om te leren en te groeien, inspireert dit anderen om hetzelfde te doen.

Door deze tips toe te passen, kunnen leidinggevenden een positieve en enthousiasmerende werkcultuur creëren die bijdraagt aan het welzijn en de motivatie van werknemers. Het resultaat is een productieve, efficiënte en plezierige werkomgeving waarin iedereen zich gesteund en gewaardeerd voelt.

Wedden dat je klanten onmiddellijk het verschil zullen voelen?!

Op zoek naar inzichten om om te gaan met toxisch leiderschap?

Volg gratis het on-demand webinar 

​​​​​Toxisch leiderschap is een topic dat de laatste tijd steeds vaker ter sprake komt. Niet onterecht, want het kan nefaste gevolgen hebben.
Niet alleen kan het een teken aan de wand zijn van een ganse organisatiecultuur zijn die toxisch blijkt te zijn, het kan zich ook op kleinere schaal afspelen, namelijk binnen één team of specifiek gelinkt aan één persoon, maar evenzeer grote schade aanrichten.
In dit webinar helpt Chief Happiness Griet Deca de deelnemers bewust worden van de waarschuwingssignalen en geeft ze handvaten mee om in te grijpen, er mee om te gaan en de situatie om te buigen naar een gezondere werkcultuur met meer welzijn, werkplezier en werkgeluk.

Wil je inzetten op een positieve bedrijfscultuur, met ruimte voor welzijn en werkgeluk? 

Maak gebruik van een interne werkgeluk ambassadeur!

Corporate Well-Being and Happiness at Work Ambassador Training
Opleiding Corporate Well-Being and Happiness at Work Ambassador (Mei 2024 in Vlaams-Brabant)
Deze driedaagse opleiding biedt een sterk kader met de wetenschappelijke basisprincipes en alle relevante theoretische kennis, best practices en praktische tools om dit thema op de agenda te zetten en levend te houden in jouw organisatie. Tevens stel je al meteen een eigen plan van aanpak op om toe te passen in je eigen werkcontext.
Goed om weten
(!) Schrijf je tijdig in en scoor een vroegboekkorting.

Over de auteur van dit artikel

Griet Deca is Chief Happiness en co-founder van Tryangle Happiness and Well-Being at Work en begeleidt organisaties, managers, teams en medewerkers om samen te bouwen aan meer welzijn en geluk op de werkvloer. 
Als keynote speaker met glimlach-garantie, auteur en doorgewinterde trainer en consultant heeft Griet een missie van 2 millimeter: Ervoor zorgen dat iedereen na de werkdag naar huis gaat met de mondhoeken 2 millimeter de hoogte in. En dat zorgt voor zo’n andere wereld dan wanneer je thuiskomt met je mondhoeken die 2 millimeter naar beneden hangen…
Je vindt hier nog meer Tryangle blogs van Griet of je kan haar aan het werk zien in dit rondetafelgesprek van Baanbrekende Werkgever. Je kan haar ook overal ten velde terugvinden met opiniestukken zoals op #ZigzagHR, Bloovi, Jobat of via haar eigen website of LinkedIn pagina.

You might be interested in …