Managementgoeroes lijken er maar niet uit te komen: eet die sterke leidinggevende nu best eerst of laatst? Jitske Kramer, antropologe van opleiding en globetrotter van job, is formeel: leiders eten best eerst, want hongerige, vermoeide mensen nemen slechte beslissingen. En laat die leidinggevende nu net broodnodig zijn om de juiste beslissingen te helpen maken. In crisissituaties eten de leiders laatst, maar sterke teams zullen zelden in zo’n situatie belanden – zeker wanneer ze zich gedragen als een heuse stam, “a tribe” die zich kenmerkt door diversiteit en klaar is voor verandering.
Hoe gaat dat dan precies in zijn werk, zo’n tribe?
Een stam is zo sterk als zijn wederzijdse communicatie.
Om een team te laten transformeren tot een “tribe” is communicatie de gouden sleutel. Kramer stelt dat als je je potentieel wil benutten, je je gedachten moet durven delen en daarvoor heb je vertrouwen nodig. Het feit dat we in een wereld wonen waarin niets betekenis heeft vanuit zichzelf, maakt het er niet minder complex op. Mensen creëren immers de betekenis en hun frameworks vormen samen de (bedrijfs)cultuur. Zo kom je dus bij de definitie van cultuur als een uniek antwoord op universele vragen. Die antwoorden zijn dus broodnodig om de cultuur vorm te geven.
Transactionele bullet point meetings
De grootste uitdaging van purpose driven leaders is dan ook iedereen uit te nodigen tot oprechte, authentieke communicatie. En laat daar nu net heel wat leidinggevenden op vast lopen. Hun agenda’s en die van hun medewerkers slibben vol met bullet point meetings die leiden tot transactionele gesprekken: welke problemen stellen zich en hoe lossen we ze op? Belangrijke gesprekken, ja, maar als je als leider je team wil transformeren tot tribe, dan heb je ook – en vooral! – nood aan andere gesprekken.
De kracht van het kampvuur
En die andere gesprekken voer je bij het kampvuur. Daar komen gesprekken op gang die mensen laten transformeren van hun jobtitel naar hun mens zijn. Aan het kampvuur worden dingen uitgesproken die helemaal niet de bedoeling waren, maar door de setting en de sfeer plots toch ruimte en aandacht krijgen. En op die onverwachte momenten, op die hartverwarmende plek komt er een andere soort communicatie tot stand. Een communicatie van mens tot mens. Een communicatie die vertrouwen schept en een band bouwt. Een communicatie waarin mensen bereid zijn te luisteren naar de wijsheid van de anderen.
Ontdek één van onze populaire in-company webinars rond leiderschap:
Charismatisch leiderschap
Charismatisch leiderschap is gebaseerd op de persoonlijke kwaliteiten van de leider en de erkenning daarvan door de mensen aan wie hij of zij leidinggeeft. Charisma en uitstraling zijn vandaag cruciaal om te komen tot inspirerend leiderschap. In deze online inspiratiesessie ontdekken we welke eigenschappen nodig zijn om hiertoe te komen. We schetsen het framework dat leidt tot charismatisch leiderschap en delen inzichten en technieken om te helpen groeien.
Tijdens dit webinar
– ontdek je de eigenschappen van de charismatische leider
– leer je hoe je jouw uitstraling charismatischer kan maken
– delen we de vaardigheden waarover charismatische leiders beschikken (en die jij kan aanleren!)
Neem gerust contact op en we vertellen je meer over deze én onze andere aanbod items voor leidinggevenden.
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of je toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk om voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.