Een hechte bedrijfscultuur moet je bouwen

een hechte bedrijfscultuur

 

In januari 2018 had Tryangle het geluk om Garry Ridge, CEO van WD-40 te ontmoeten en hem aan het werk te horen tijdens een bijzonder inspirerende keynote over werkgeluk. Garry prikkelde de nieuwsgierigheid en wij wilden maar wat graag meer leren over hoe WD-40 werkgeluk in de praktijk toepast.

Onvergetelijke herinneringen

Als je bij het zien van hun logo denkt aan eersteklas onderhoudsproducten die zorgen dat de technische aspecten in je leven als gesmeerd lopen, dan heb je hun missie niet helemaal beet! WD-40 stelt zichzelf immers niet enkel voor als probleemoplosser nummer 1 voor elke klus, maar ook als producent van onvergetelijke herinneringen: tijdens een memorabel fietstochtje moet je ketting vlotjes kunnen ronddraaien en door daarin z’n steentje bij te dragen, legt WD-40 de klemtoon op de mens, zowel wat de klanten betreft als de medewerkers. Het personeel van WD-40 is niet gewoon “tewerkgesteld”, maar wel “lid van de tribe”, de WD-40-stam.

Bouwen aan een hechte bedrijfscultuur

Eind januari mocht Tryangle op visite bij het Benelux-hoofdkantoor van WD-40. Nadat countrymanager Jeroen De Voogd ons met open armen ontving , verzorgde ook nog eens een fijne rondleiding. Verschillende collega’s vertelden over hun job en hoe blij – én fier! – ze zijn om deel uit te maken van de WD-40 tribe. Die stam en het gevoel van erbij te horen is niet zomaar ontstaan, maar is het resultaat van jarenlang hard werken.

De 3 speerpunten van dit harde werk:

  1. duidelijk bepalen en definiëren van je waarden. Of zoals CEO Garry Ridge het zegt: “If you don’t live your values, you don’t make it”;
  2. het gevoel van samenhorigheid creëren en voeden. Of zoals Garry het stelt: “Tribe is about contributing to the whole – not individually winning and losing at all costs”;
  3. het leermoment. Of zoals de CEO het verwoordt: “When’s the last time you did something for the first time?”.
CEO Garry Ridge

“If you don’t live your values, you don’t make it.”

De waarden van het bedrijf zijn overal terug te vinden. Je kan ze niet alleen lezen in elk filiaal, maar ze hangen ook als deken over het bedrijf heen en vormen de basis van de hechte bedrijfscultuur. Het is namelijk levensbelangrijk dat ze gedragen worden door iedereen, bottom-up én top-down. Hiervoor heb je mensen nodig die ervoor openstaan, dus reeds van bij het selectieproces hebben de bedrijfswaarden hun impact.

“Tribe is about contributing to the whole – not individually winning and losing at all costs.”

Het gevoel van samenhorigheid vertaalt zich in kleine dingen zoals fijne activiteiten, complimentenkaartjes, oprechte aandacht voor elkaar, … De basis van de samenhorigheid schuilt namelijk achter het vertrouwen dat nodig is om de medewerkers de vrijheid te geven in alles wat ze doen. Dit kan je realiseren via situationeel leadership zodat je ook directief kan zijn wanneer nodig.

“When’s the last time you did something for the first time?”

Bij WD-40 maak je geen fouten, maar heb je leermomenten. Die kunnen positief of negatief zijn, maar ze zijn altijd constructief, aangezien iedereen in de organisatie ervan leert. Op deze manier creëer je samen een indrukwekkende expertise. Door te leren van je fouten, ontwikkel je de dingen waar je goed in bent en creëer je een sterke stam die zich kenmerkt door diversiteit aan competenties, maar ook de goesting om zich steeds verder te ontwikkelen.

Country manager

De taak van countrymanager Jeroen vat zich als volgt samen binnen de hechte cultuur van de WD-40 tribe: de collega’s laten excelleren in het werk dat ze doen. En dat Jeroen daar, samen met zijn collega’s, wereldwijd in slaagt, mag duidelijk zijn als je de resultaten erbij neemt van hun jaarlijkse “Employee Engagement Index”. In 2018 scoorde het bedrijf immers een indrukwekkende 96% op de vraag of ze zich geëngageerd voelen.

Country Manager Jeroen De Voogd

De kracht van de bedrijfscultuur vertaalt zich kortom nog het best in de stelling die in de laatste bevraging een topscore behaalde van 99%: “I love to tell people that I work for WD-40 Company.”

En dat deze cultuur vol werkgeluk flink opbrengt, is ook zo klaar als een klontje. De financiële resultaten van WD-40 tonen het namelijk onweerlegbaar aan: gedurende de 20 jaar waarin de hechte bedrijfscultuur werd opgebouwd, verviervoudigde hun afzetmarkt en groeide de omzet uit van 250 miljoen dollar tot een eind boven de 400 miljoen dollar.

CEO Garry Ridge is dan ook formeel: werkgeluk loont, zowel op menselijk vlak als financieel. Of om het in zijn eigen woorden te zeggen: “Engagement, and thus personal investment in the organization, stems from positive experiences within the tribe, which yields the applause of financial performance.”

Meer lezen over Gary? Bezoek dan zeker eens deze website: thelearningmoment.net.

 

 

You might be interested in …