The Spotify Case: ontdek hun welzijnsgeheimen

welzijnsbeleid Spotify

In een voorgaand artikel beschreven we hoeveel belang Spotify hecht aan welzijn en mentale gezondheid in het bijzonder. We ontdekten ook dat ze het niet bij holle woorden houden, maar samen met hun medewerkers dagelijks werken aan hun gezondheid en dat wereldwijd. De geheimen achter hun succesformule onthullen we in dit artikel zodat jij de mechanismes achter hun technieken kan begrijpen en kan toepassen binnen jouw eigen organisatie.

De strafste ingrediënten voor het beste resultaat

Volgens de Tryangle Chief Happiness Officers en Corporate Well-Being experten Griet Deca en Kim Hilgert zorgen deze 4 succesfactoren ervoor dat het welzijnsbeleid van Spotify een echte voltreffer is:

(1) Spotify is zich bewust van het feit dat ons persoonlijk leven en ons beroepsleven niet langer strikt gescheiden zijn. De tijd waarin de baas foetert dat je als werknemer jouw emoties en persoonlijke gevoelens maar aan de deur moet laten is – gelukkig! – voorbij. Succesvolle organisaties hebben aandacht voor de mens achter de functie. De manier waarop Spotify daarbij inzet op de gedeelde verantwoordelijkheid van zowel de organisatie als de medewerker zelf, en een inclusieve en constructieve omgeving wil creëren met aandacht voor en concrete middelen (zowel tijd als budget) om mentaal welzijn te ondersteunen, zijn sleutelelementen.

(2) Spotify geeft aan dat ze het belangrijk vinden dat medewerkers geen delen van zichzelf hoeven te verbergen, dat iedereen zich veilig moet kunnen voelen om zich uit te spreken over wat er ook speelt. Een regelrechte keuze voor een concept waar wij zelf volledig achterstaan en dat zijn ROI reeds meermaals heeft bewezen: de psychologische veiligheid binnen teams en organisaties, zowel peer to peer als tussen leidinggevende en medewerkers.

(3) Spotify beseft duidelijk het belang van het management en de leidinggevenden. Ze slagen er in om leiders als rolmodellen naar voor te schuiven in hoe het er mag en kan uitzien wanneer iemand voor zichzelf en voor collega’s zorgt. Dat het ok is om te zeggen dat het even allemaal niet gaat. Leidinggevenden tonen zichzelf van hun kwetsbare kant. Hierdoor delen ook collega’s hun kwetsbare verhalen, wat enerzijds de bespreekbaarheid verder onderstreept, maar ook het medeleven, het gevoel dat iedereen wel ergens mee worstelt en – erg belangrijk – het ‘samen sterk’ gevoel. Bij Spotify weet je dat je nooit alleen staat. Dit komt natuurlijk niet uit de lucht gevallen.

Deze open cultuur die drijft op vertrouwen is te danken aan twee fundamentele bouwstenen:

  • De juiste mensen in de leidinggevende posities – en dat zijn heus niet altijd de sterkste krakken in hun vakken op technisch vlak (verre van zelfs!)
  • De ondersteuning van de leidinggevenden op vlak van de human skills in hun leiderschapstoolbox.
  • Spotify is erg trots op hun initiatieven en vertellen hun inspirerende verhaal ook op hun eigen (HR) blog. Het toont hun vooruitgang en hun gedrevenheid, het is een bron van best practices voor andere bedrijven, maar het is ook een erg bezielend en motiverend aspect wat employer branding Ze schetsen tegenover de buitenwereld hoe fijn het is om bij hen aan de slag te zijn. Hiermee scoren ze bijzonder goed bij de jongste generaties die actief zijn op de arbeidsmarkt en laat deze generaties net de leidinggevenden van de toekomst zijn!

(4) Tot slot trekt Spotify ook heel duidelijk de kaart van de preventie, en zetten ze in op bespreekbaarheid, openheid en kwetsbaarheid om mogelijke issues vroeg op te merken en te zorgen dat medewerkers de steun vinden die ze nodig hebben voordat ze in een negatieve spiraal belanden. Het welzijnsteam vindt het belangrijk om algemene inzichten in de geestelijke toestand van medewerkers te geven, niet per se met een focus op de negatieve aspecten, en duiden ook constant hoe een goede energiebalans en tijdig de batterijen opladen ons werk en de mensen om ons heen beïnvloedt.

Spotify heeft het dus helemaal begrepen: zet de mens centraal op een duurzame manier, elke dag opnieuw. Wacht niet tot het te laat is, maar kiest voor een preventieve aanpak en laat het idee van finish line vallen. Welzijn mag zich niet vertalen in een tijdelijk project, of een eenmalige nood vanwege een crisismoment. Het topic heeft teveel voordelen voor elke medewerker, elke leidinggevende en voor de organisatie waardoor het doorlopende aandacht verdient. Hierdoor zullen niet enkel de werkrelaties en de prestaties verbeteren, maar zal een positieve spiraal ingezet worden waardoor iedereen wint. Elke dag opnieuw.

Bron: Spotify Heart & Soul – Meer lezen in hun HR blog op https://hrblog.spotify.com/category/heart-soul/.

TryangleWil je graag zelf aan de slag met een corporate well-being beleid in jouw organisatie voor gezondere, gelukkigere en productievere medewerkers? Laat je inspireren door de ‘try a different angle’ aanpak in de training, coaching, consulting en teambuilding aanpak van Tryangle of neem contact met ons op om eens door te praten wat we voor jou zouden kunnen betekenen.

You might be interested in …