Een kortere werkweek: economisch onhaalbaar?

Als we de krantenkoppen, discussies op LinkedIn en op X mogen geloven, is het invoeren van een kortere werkweek economische zelfmoord voor de ondernemingen of de doodsteek voor de hele Belgische economie omwille van de verminderde concurrentiekracht.

Klopt dit? Om een sereen debat mogelijk te maken en organisaties en werkgevers de keuze te geven om de haalbaarheid van een kortere werkweek (of -dag) te onderzoeken voor hun specifieke situatie, formuleren we graag een aantal bedenkingen:

Gezonde bedrijfsvoering

Arbeidsduurvermindering is niet mogelijk zonder een solide en gezonde bedrijfsvoering. De mogelijke – doch niet noodzakelijke – meerkost voor extra aanwerving, uitbesteding van taken of iets kleinere winst moet economisch haalbaar zijn. Er is een zekere marge nodig om financiële inspanningen waar nodig op te vangen.

Aandacht voor resultaten en prestaties

Arbeidsduurvermindering is geen cadeau voor luie mensen die niet graag /willen werken. Het is een beslissing op niveau van het bedrijf om aan de ene kant de output en prestaties van de organisatie minstens gelijk te houden en aan de andere kant het welzijn en werkgeluk van de medewerkers te ondersteunen. Door de combinatie van de resultaatsfactor en de menselijke factor, kan een kortere werkweek enkel een succes zijn als alle medewerkers bereid zijn de productiviteit en efficiëntie te maximaliseren.

Productiekosten versus loonkosten

Loon- en productiekosten zijn geen synoniemen. Olivier Pintelon (ABVV) stelt het duidelijk in zijn boek “De strijd om tijd”: De productiekosten worden bepaald door een samenspel van 4 factoren: het aantal manuren en de kostprijs ervan (arbeid), de efficiëntie van die uren (arbeidsproductiviteit), de kostprijs van machines en materiaal (kapitaal) en de efficiëntie van het gebruik ervan (kapitaalsproductiviteit).

Een mooi voorbeeld ter illustratie: als 1 ploeg 8u werkt, maar 2 ploegen elk 6u werken, verhoogt het aantal manuren, maar de machines worden veel meer en efficiënter gebruikt. Een oefening die elk bedrijf in elke sector kan maken. En dan houden we nog geen rekening met de gezondheidswinst voor de werknemers en de daaraan verbonden besparingen voor de organisatie.

Werkgeversorganisaties en economen zweren bij de verhoging van de uurloonkosten die de concurrentiepositie van Belgische bedrijven vermindert om het idee van een kortere werkweek te verwerpen. Als ondernemingen de keuze willen maken om innovatief om te springen met de relatie tussen gewerkte tijd en output, dan kan dit net een concurrentieel voordeel opleveren! Niet alleen op vlak van employer branding, maar ook in de marktpositie.

Conclusie

De discussie rond de verkorte werkweek vraagt om een genuanceerde aanpak waarbij organisaties binnen hun markt en werking op zoek gaan naar de balans tussen productiviteit, kosten en het welzijn van medewerkers. Het succes zal afhangen van een zorgvuldige afweging van bedrijfsdoelstellingen en de openheid voor een nieuwe manier van werken. Een initiatief dat bedrijven niet alleen kan helpen om hun interne processen te optimaliseren, maar ook om zich als innovatieve en toekomstgerichte werkgevers te positioneren.

What’s next?

Voor organisaties die deze uitdaging zouden willen aangaan, maar niet goed weten waar te beginnen, biedt het 4 Day Week Global pilootproject, dat van start gaat in november 2024, een uitstekende gelegenheid om het concept gedurende 6 maand in een gecontroleerde omgeving en met expert-begeleiding te testen.

Wil je zelf aan de slag met een échte vierdagenwerkweek? 

Wil jij als organisatie in Vlaanderen graag te weten komen of een 4-dagen werkweek iets voor jou is?

Tryangle slaat de handen in elkaar met 4 Day Week Global om het wereldwijde experiment rond een verkorte werkweek met loonbehoud naar België te brengen.
Organisaties kunnen zich van juni tot oktober 2024 inschrijven om deel te nemen aan een 6-maand durende pilootstudie. Onze lokale én internationale experten begeleiden alle deelnemende bedrijven doorheen een uitgebreid traject gebaseerd op de succesvolle tools en inzichten die ontelbare andere organisaties reeds implementeerden.
Benieuwd? Je kan alle details terugvinden via 4dagenwerkweek.be.
Wil je ZEKER niets missen?
– Volg ons op LinkedIn en klik op de bel.
– Ontdek het antwoord op alle vragen over het pilootproject in het Q&A webinar.
– Schrijf je met onderstaande knop in voor de dedicated newsletter omtrent dit Belgische pilootproject en we houden je op de hoogte.

Over de auteur van dit artikel

Kim Hilgert is Corporate Well-Being Expert en co-founder van Tryangle. Als welzijnstrainer en -consultant ondersteunt ze bedrijven bij het ontwikkelen en uitvoeren van een duurzame welzijnsstrategie of werkgelukbeleid. Haar missie? Mensen (terug) in hun kracht zetten voor meer engagement, hogere productiviteit en minder absenteïsme.
Kim is een enthousiaste trainer, consultant, webinar host en coach. Ze nodigt graag uit tot interactieve deelname, learning by doing en kritisch nadenken. Kim gaat het liefst aan de slag met oefeningen, wetenschappelijk onderbouwde inzichten en technieken die onmiddellijk toepasbaar zijn.
Je leest hier andere Tryangle blogs van haar hand, maar je kan Kim ook aan het werk zien en horen in SOS werkgeluk en de Try a Different Angle Podcast. Je kan tevens meer over haar lezen in publicaties zoals op De Morgen, Baanbrekende werkgever en #ZigzagHR Brainpickings of je kan connecteren met haar op LinkedIn.

You might be interested in …