7 tips voor leidinggevenden in het post-corona tijdperk

post corona tips voor leidinggevenden

 

Welzijn op de werkvloer na de grote terugkeer

 De coronacrisis heeft ons anders doen werken. Omdat het moet. En ook al is nu niet duidelijk wanneer alles min of meer terug het oude zal zijn, een aantal verhoudingen en manieren van werken zijn veranderd. Deze periode was voor iedereen op alle vlakken stresserend, soms traumatiserend zelf. Daar kunnen leidinggevenden de komende weken en maanden maar beter rekening mee houden. Hieronder zeven tips om je hierbij te helpen.

1. Op verhaal komen

Heel wat mensen hebben de afgelopen maanden veel stress ervaren. Sommigen omdat ze helemaal niets om handen hadden, sommigen omdat ze net teveel moesten doen, anderen omdat ze zwaar ziek waren, nog anderen omdat iemand uit hun omgeving ziek werd, misschien zelfs wegviel. Of jij je medewerkers tijdens de quarantaine nu vaak, weinig of helemaal niet zag of hoorde … Ze hebben een ongeziene ervaring achter de rug en het is van groot belang dat jij weet hoe ze ervoor staan. Misschien komen sommige van je werknemers zelfs veerkrachtiger en onafhankelijker uit de quarantaine en dan kunnen ze nog een welkome hulp zijn als er moeilijkere tijden aanbreken. Evengoed zullen er zijn die wat ontredderd zijn. In dat geval kan je ze er sneller bovenop krijgen als je goed weet wat er speelt zodat je hen kan steunen en motiveren.

TIP – Voorzie bij de terugkeer van je mensen voor elk van hen een één-op-één gesprek. Laat hen bij hun terugkeer op verhaal komen. Dat hoeft niet zo nodig formeel te zijn in een vergaderzaal. Dat kan informeel zijn, bij een koffie … Zorg er alleen voor dat je op een rustige plek op een rustig moment samenzit zodat je niet gestoord wordt tijdens je gesprek. Indien nodig, voorzie hulp voor een extra luisterend oor.

 2. Angst is een slechte raadgever

De economische groei krijgt ongeziene klappen. Veel werknemers vragen zich af of zij zelf het slachtoffer van besparingen zullen zijn en op welke manier. Zullen er ontslagen vallen, zullen beloofde afspraken, doorgroeimogelijkheden wel standhouden? Zullen er projecten sneuvelen? Angst en onzekerheid zijn slechte raadgevers. Ze zorgen voor onrust en frustratie.

TIP – Wees zo transparant mogelijk. Zal jouw team een impact voelen door de coronacrisis? Speel dan open kaart. Maar vertel tegelijk dat er gezocht wordt naar de beste oplossing mogelijk en betrek je werknemers bij dat proces. Vraag input. Toon dat je het als jouw verantwoordelijkheid beschouwt om er te zijn voor je mensen. Laat slecht nieuws in elk geval geen taboe zijn.

3. Move that body!

Tijdens de quarantaine ontstonden er grosso modo twee groepen thuisblijvers: zij die op alle mogelijke manieren in beweging bleven tijdens hun werkdag en zij die quasi onafgebroken aan hun stoel zaten voor hun job. De sportievelingen namen korte of langere breaks al joggend, fietsend of wandelend, of vergaderden en telefoneerden al wandelend. De minder sportieve types bleven aan hun scherm en telefoon gekluisterd, op een korte lunch na. Die laatste groep, de ‘zittenblijvers’ zullen we ze voor het gemak even noemen, die moet om fit te blijven dringend weer meer bewegen.

TIP – Zitten er zittenblijvers in je team? Moedig hen aan om hun bureau regelmatig te verlaten. Neem het voortouw en las in de eerste weken wandelmomenten in. Of doe eens helemaal zot en lanceer een beurtrol waarbij elk van je mensen eens een oefening aan het bureau mag voortonen. Stretchen van nek, armen, benen, het neemt wat fysieke spanning weg en zorgt voor een betere bloedsomloop. Tweemaal winst dus! Ook hier kan je externe hulp zoeken.

4. Besmet je werknemers (maar niet met covid-19)

Door de ophokplicht ligt het stressniveau dus een stuk hoger dan voordien. Dat kan in het slechtste geval leiden tot een negatieve sfeer die ook kan gaan wegen op je team. Het is maar normaal dat mensen wanneer ze het moeilijk hebben, al eens triest lopen, al eens vaker klagen, luidop gaan twijfelen of kritiek uiten. Als leidinggevende is het belangrijk om dat toe te laten zonder je mensen te laten verglijden in permanente negativiteit.

TIP – Kies voor de vlucht vooruit en vraag af en toe naar het wel en wee van je werknemers. Op die manier omlijn je de gesprekken. Waak tegelijk over de sfeer. Geeft iemand al te vaak commentaar, bespreek het dan en zoek uit wat erachter zit. Beginnen je mensen al te vaak te zeuren, laat dan zélf een ander geluid horen. Jouw positiviteit zal aanstekelijk zijn. Je helpt zo wie het moeilijk heeft én je beschermt de medewerkers die zich wel goed in hun vel lopen.

5. Waar is dat feestje?

Het thuisblijven maakt duidelijk dat er ook twee type mensen zijn, de groepsdieren en de loners. Je hebt er die de quarantaine ronduit heerlijk vinden omdat ze niet zo nodig veel dagelijks contact hoeven. Je hebt er die de live interacties met hun collega’s echt missen en snakken naar de dagelijkse conversaties. Maar hoe eager sommigen ook zullen zijn om hun collega’s terug te zien, het zal voor iedereen wennen worden. En het zal van belang zijn om weer een beetje te connecteren met elkaar.

TIP – Organiseer een groepsmoment. Want nooit eerder keerden je mensen naar het werk terug na een verplichte lange opsluiting. Dat hoeft helemaal geen traditioneel personeelsfeestje te zijn. Dat kan een taart bij de ochtendbreak zijn, een lunch met traktatie, een pint of een bubbel bij het afsluiten van de werkdag, of waarom niet een wandeling? Zelfs loners zullen er deugd van hebben!

 6. Hou wat goed is, rol uit wat beter is

Jouw mensen hebben net een periode achter de rug waarin ze constant voor nieuwe uitdagingen stonden. Wellicht hebben ze vaardigheden aangeleerd die ze voordien niet hadden en werkten ze op manieren die voordien ondenkbaar waren.

TIP – Breng de good practices in kaart. Geef aan dat je openstaat voor nieuwe dingen en creëer opportuniteiten om mensen hun inbreng te laten doen. Misschien is het mogelijk om hen voorstellen te laten formuleren voor als er zich nieuwe problemen aandienen. Beschouw hen als een volwaardige gesprekspartner en betrek hen bij je beslissingen.

7. Hoezo telewerken kan niet?

De quarantaine had vele nadelen maar bood voor iedereen die niet om de hoek werkte één groot voordeel: het dagelijkse pendelen viel weg. Geen ochtend- en avondrush, meer tijd voor andere dingen en het geluid van vogels. In ruil kregen we teleworking. Het vooruitzicht om weer dagelijks in de file te staan of te treinen roept bij vele mensen vragen op. Want ze willen minder energie steken in dat pendelen en meer in hun werk en hun leven daarbuiten.

Vrees je dat je mensen minder uren zullen draaien wanneer ze van thuis uit zullen werken? Stel je dan de vraag of ze ook effectief minder werk zullen verzetten. Mogelijk werken ze gewoon efficiënter en dus sneller en maken ze daarom al eens een kortere dag. Vraag je af of de win bovendien niet zit in een vitalere medewerker die daags nadien met meer goesting op het werk verschijnt. En besef dat mensen dankzij een dosis vrijheid vleugels krijgen. Als dat geen pure winst is!

TIP – Zet voor wie wil (meer) teleworking op de agenda. En is het management niet mee, maak dan je case. Vraag je mensen naar hun thuiswerkervaringen. Breng in kaart wie welke voordelen zag, en waar de nadelen zitten. En bekijk meteen ook of bepaalde problemen kunnen worden weggewerkt. Nek- en rugklachten door onaangepaste werkcondities kunnen vermeden. Stress omwille van een slechte wifi-verbinding misschien ook. Oh, nog snel een achtste tip … Vergader minder, vergader anders en vergader sneller. Dat zal werkelijk iederéén weten te smaken.

 

Welzijn van jouw werknemers ondersteunen?

Meer weten over hoe je als leidinggevende of team manager het fysieke en mentale welzijn van je medewerkers kan helpen bewaken? Bij Tryangle delen we graag onze expertise zodat je perfect weet welke top-down inzichten en ondersteunende technieken je kan implementeren in jouw organisatie of team. Neem vrijblijvend contact met ons op om te bespreken welke aanpak past binnen jouw bedrijfscultuur en ontdek hoe we zowel offline als digitale coaching en training kunnen combineren.

Je kan natuurlijk ook tools aanreiken zodat werknemers zelf aan de slag kunnen. Ontdek onze diensten, zoals bijvoorbeeld onze welzijnsinterventies. Deze kunnen niet alleen als workshop of training worden gegeven, maar worden ook in een laagdrempelige digitale format aangeboden, zoals webinars en e-learnings.

Ben je een individuele werknemer en wil je gewoon zelf aan de slag? Momenteel geldt voor onze e-learning reeks ‘mindful werken’ een tijdelijke promotie: 5+2 modules gratis.

 

You might be interested in …